Wereldtijdpad voor groepen
Het Wereldtijdpad biedt diverse mogelijkheden voor een familiedag, bedrijfsuitje of kinderpartijtje.Top-10
- Kies een van de 9 rondwandelingen.
- Maak groepjes van maximaal 4 personen.
- Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
- Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
- Noteer de gebeurtenissen die jullie zelf belangrijk of interessant vinden.
- Stel daaruit een top-3 samen van de meest belangrijke of meest interessante gebeurtenissen.
- Presenteer na afloop van de wandeling jullie top-3 en geef een toelichting.
- Alternatief: Beeldt met elkaar 1 of 2 van de geselecteerde gebeurtenissen uit en laat de rest raden waar het over gaat.
Als twee druppels water
- Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
- Noteer de gebeurtenissen waarvan jullie vinden ‘dat lijkt veel op wat we zelf in onze tijd meemaken of zien gebeuren’.
- Kies daaruit 3 gebeurtenissen die het meest tot jullie verbeelding spreken.
- Presenteer die na afloop van de wandeling en maak duidelijk op welke recente gebeurtenissen of situaties ze ‘als twee druppels water’ lijken.
- Alternatief: Beschrijf 3 geselecteerde gebeurtenissen en laat de anderen raden op welke recente gebeurtenis of situatie ze lijken.
Het interview
- Kies een van de 9 rondwandelingen.
- Maak groepjes van maximaal 4 personen.
- Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
- Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
- Noteer personen (koning, uitvinder, slachtoffer, ooggetuige) die jullie in de teksten tegen komen of bij een gebeurtenis kunnen bedenken.
- Kies daaruit één persoon die jullie zouden willen interviewen en bedenk samen vragen.
- Bepaal wie van jullie na afloop van de wandeling het interview afneemt en wie de geïnterviewde speelt. Laat de anderen raden om welke persoon het gaat.
Ooggetuige
- Kies een van de 9 rondwandelingen.
- Maak groepjes van maximaal 4 personen.
- Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
- Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
- Noteer gebeurtenissen of situaties waarvan je wel ooggetuige had willen zijn.
- Kies daaruit één gebeurtenis of situatie waar je – als tijdreizen mogelijk was – voor even naar toe zou willen.
- Doe na afloop van de wandeling aan de andere groepen je verhaal: Waar gaat je tijdreis heen? Waarom wil je er heen? Wat hoop je te ervaren of te ontdekken? Hoe lang zou je er willen blijven?
Spreekwoordelijk
- Kies een van de 9 rondwandelingen.
- Maak groepjes van maximaal 4 personen.
- Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
- Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
- Noteer gebeurtenissen, situaties of personen waar een spreekwoord of gezegde bij past (‘Hoogmoed komt voor de val’, ‘De appel valt…’).
- Kies daaruit 5 gebeurtenissen, situaties of personen met een toepasselijk gezegde of spreekwoord.
- Presenteer na afloop aan de andere groepen de door jullie gekozen gebeurtenissen, situaties of personen en laat raden welk spreekwoord of gezegde er bij hoort (en waarom).
Familieverhalen
- Kies rondwandeling Holterberg.
- Maak groepjes van maximaal 4 personen.
- Stuur elk groepje op pad met de tekst van de themawandeling
Wat oma en opa hebben meegemaakt (4,5 km) (pdf) Wat oma en opa hebben meegemaakt (4,5 km) (pdf) - Start bij millenniumpaal 2000 achter station Holten en volg de aanwijzingen van de themawandeling.
- Scan onderweg QR-codes voor filmpjes e.d.
- Vanaf jaarpaal 1936 loop je (na gebruik van een consumptie!) weer gezellig terug naar het startpunt.
- De ervaring leert dat deze themawandeling allerlei herinneringen en familieverhalen oproept.