Tips

Rondwandelingen: wandelthema’s, routebeschrijvingen, fietstochten

Tips

tipsTips
Wereldtijdpad
  • Lengte Wereldtijdpad: 50 km (grootste tijdlijn ter wereld!)
  • Jaarpaal 1 staat op het Schild (plein voor kerk en gemeentehuis in Rijssen).
  • De laatste jaarpaal staat in het centrum van Holten.
  • Langs het Wereldtijdpad zijn 9 rondwandelingen (4-10 km) uitgezet.

 

De wandeling
  1. Kies rondwandeling.
  2. Print wandelkaartje (of raadpleeg de kaart op je smartphone)
  3. Selecteer een themawandeling (beschrijving printen of raadplegen via smartphone).
  4. Ga naar startpunt van rondwandeling (herkenbaar aan startvlag en/of startpaneel).
  5. Themabeschrijving verwijst naar de jaarpaaltjes die bij het thema horen.
  6. Bordjes met QR-code + camerasymbool: scannen voor bekijken van filmpje.
  7. Einde themawandeling: op wandelkaartje staat route naar startpunt.
groepGroepen
Het Wereldtijdpad biedt diverse mogelijkheden voor een familiedag, bedrijfsuitje of kinderpartijtje.

 

Groepsactiviteit 1: Top-10
  • Kies een van de 9 rondwandelingen.
  • Maak groepjes van maximaal 4 personen.
  • Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
    1. Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
    2. Noteer de gebeurtenissen die jullie zelf belangrijk of interessant vinden.
    3. Stel daaruit een top-10 samen van de meest belangrijke of meest interessante gebeurtenissen.
    4a. Presenteer na afloop van de wandeling de bovenste 3 van jullie top-10 en geef een toelichting.
    4b. Alternatief: Beeldt met elkaar 2 of 3 van de geselecteerde gebeurtenissen uit en laat de rest raden waar het over gaat.

 

Groepsactiviteit 2: Als twee druppels water
  • Kies een van de 9 rondwandelingen.
  • Maak groepjes van maximaal 4 personen.
  • Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
    1. Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
    2. Noteer de gebeurtenissen waarvan jullie vinden ‘dat lijkt veel op wat we zelf in onze tijd meemaken of zien gebeuren’.
    3. Kies daaruit 3 gebeurtenissen die het meest tot jullie verbeelding spreken.
    4a. Presenteer die na afloop van de wandeling en maak duidelijk op welke recente gebeurtenissen of situaties ze ‘als twee druppels water’ lijken.
    4b: Alternatief: Beschrijf 3 geselecteerde gebeurtenissen en laat de anderen raden op welke recente gebeurtenis of situatie ze lijken.

 

Groepsactiviteit 3: Het interview
  • Kies een van de 9 rondwandelingen.
  • Maak groepjes van maximaal 4 personen.
  • Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
    1. Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
    2. Noteer personen (koning, uitvinder, slachtoffer, ooggetuige) die jullie in de teksten tegen komen of bij een gebeurtenis kunnen bedenken.
    3. Kies daaruit één persoon die jullie zouden willen interviewen en bedenk samen vragen.
    4. Bepaal wie van jullie na afloop van de wandeling het interview afneemt en wie de geïnterviewde speelt. Laat de anderen raden om welke persoon het gaat.

 

Groepsactiviteit 4: Ooggetuige
  • Kies een van de 9 rondwandelingen.
  • Maak groepjes van maximaal 4 personen.
  • Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
    1. Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
    2. Noteer gebeurtenissen of situaties waarvan je wel ooggetuige had willen zijn.
    3. Kies daaruit één gebeurtenis of situatie waar je – als tijdreizen mogelijk was – voor even naar toe zou willen.
    4. Doe na afloop van de wandeling aan de andere groepen je verhaal: Waar gaat je tijdreis heen? Waarom wil je er heen? Wat hoop je te ervaren of te ontdekken? Hoe lang zou je er willen blijven?

 

Groepsactiviteit 5: Spreekwoordelijk
  • Kies een van de 9 rondwandelingen.
  • Maak groepjes van maximaal 4 personen.
  • Stuur elk groepje op pad met een routekaartje en de volgende opdracht:
    1. Lees de tekst op tenminste 10 en maximaal 20 door jullie zelf te selecteren kubussen.
    2. Noteer gebeurtenissen, situaties of personen waar een spreekwoord of gezegde bij past (‘Hoogmoed komt voor de val’, ‘De appel valt…’).
    3. Kies daaruit 5 gebeurtenissen, situaties of personen met een toepasselijk gezegde of spreekwoord.
    4. Presenteer na afloop aan de andere groepen de door jullie gekozen gebeurtenissen, situaties of personen en laat raden welk spreekwoord of gezegde er bij hoort (en waarom).

 

Goepsactiviteit 6: Familieverhalen
  • Kies rondwandeling Holterberg.
  • Maak groepjes van maximaal 4 personen.
  • Stuur elk groepje op pad met de tekst van de themawandeling
    DownloadWat oma en opa hebben meegemaakt (4,5 km) (pdf) Wat oma en opa hebben meegemaakt (4,5 km) (pdf)
  • Start bij millenniumpaal 2000 achter station Holten en volg de aanwijzingen van de themawandeling.
  • Scan onderweg QR-codes voor filmpjes e.d.
  • Vanaf jaarpaal 1936 loop je weer terug naar het startpunt.
  • De ervaring leert dat deze themawandeling allerlei herinneringen en familieverhalen oproept.
scholenScholen

Ons servicepakket voor basisscholen

 

Gratis leskisten

 

Beschikbare leskisten:
  • Tijdlijn jaartelling (groep 5/6): flexibele, 25 meter lange ‘tijdbalk’.
  • Rijssen en de Romeinen (groep 5/6): de Romeinen in Nederland.
  • Toen oma en opa op de lagere school zaten (groep 5/6).
De leskisten zijn ‘teacherproof’, dat wil zeggen dat ze zonder al te veel voorbereiding direct te gebruiken zijn. Alles zit er in: van compacte handleiding tot uitgeschreven verhalen en van kant-en-klare werkvormen tot illustraties, voorwerpen en maquettes. Download de (Flyerleskisten bao 2018 (pdf)).

 

Gastles
Gastles van de projectleider van het Wereldtijdpad (onderwijskundige met onderwijsbevoegdheid).
Afspraak via info@wereldtijdpad.nl.

 

Beschikbare gastlessen:
  • Hiep hoi, geschiedenis!!!
    Geschiedenis kun je zien. Je eigen tijdbalk maken. Een jaarpaaltje voor je zelf.
  • Aga en Claudius
    Hoe Bataafse en Romeinse kinderen leefden.
  • Mijn opa en oma zijn ook klein geweest!
    Verschillen en overeenkomsten in 50 jaar.

 

Advies
Hulp bij het uitzetten van een activiteitentocht langs een deel van het Wereldtijdpad (adviezen, suggesties, tips). Verzoek via info@wereldtijdpad.nl. Download de (Flyer WTP-servicepakket bao 2018 (pdf))

 

Waarom je niet zonder geschiedenis kunt
Je kent ze vast wel. Mensen die het altijd over vroeger hebben. Over de oorlog. Over toen ze nog jong waren. Over iets ergs wat ze jaren geleden meemaakten. Over de tijd toen kinderen nog niet zo verwend en brutaal waren.

 

Denk je dan nooit: ‘Vroeger…? Wat zeur je nou. We leven nu. Denk aan morgen. Het gaat toch om de toekomst?!’ Gelijk heb je. Hoewel… Morgen, vandaag en gisteren hebben meer met elkaar te maken dan jij en ik soms denken.

 

Soms is het namelijk handig iets over vroeger te weten. Bijvoorbeeld om te begrijpen waarom er mensen zijn, die niets met elkaar te maken willen hebben. Of waarom Engels een wereldtaal is en niet Nederlands. Dat heeft trouwens maar weinig gescheeld, want New York heette vroeger Nieuw Amsterdam…!

 

Enkele jaren geleden is in Amsterdam een slavernijmonument onthuld. Elk jaar komen er mensen naar toe om de afschaffing van de slavernij te herdenken en het onrecht dat veel zwarte mensen uit Afrika is aangedaan. Je vraagt je misschien af: ‘Waarom zo’n monument in ons land?’ Voor een antwoord is het handig dat je iets over vroeger weet.

 

Alles wat voor vandaag gebeurd is, noemen we geschiedenis. Als je langs het Wereldtijdpad loopt, lijkt het alsof je door de ‘tijd van toen’ loopt. Dat komt omdat langs het pad jaarpaaltjes staan met daarop gebeurtenissen van vroeger, te beginnen bij jaar 1.

 

Er zijn jongens en meisjes die al dat ‘gedoe’ over vroeger maar saai vinden. Maar als je het leuk vindt om te ontdekken hoe dingen van toen nog steeds hun stempel op onze tijd zetten, is het reuze interessant. Denk je eens in dat bijvoorbeeld internet niet was uitgevonden en Amerika niet was ontdekt, dan zou jouw wereld er nu heel anders uitzien.